donderdag 19 december 2013

Participatiesamenleving, “doe-het-zelf burger” en “sociaal-doe-het-zelven”

“In deze tijd willen mensen eigen keuzes maken, hun leven zelf inrichten en voor elkaar zorgen” vertelde Koning Willem Alexander in zijn troonrede tijdens Prinsjesdag in 2013. D66 onderschrijft de troonrede op dit punt. Wij vertrouwen op de kracht van de burger en denken dat hij/zij heel goed zelf zaken kan regelen.

Naoberschap ligt wellicht aan de basis van wat nu participatiesamenleving heet.   Participatiesamenleving is hét woord van 2013 geworden.  Een samenleving waarin burgers meer verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leven en omgeving.

Buurtbewoners die de  handen ineen slaan om verwaarloosde speeltuinen of parkjes op te knappen. Of ze richten samen een energiecoöperatie op, zoals in ons Lochem. “Sociaal-doe-het-zelven”, noemen Pieter Hilhorst en Jos van der Lans dat in hun vorige week verschenen boek. D66 heeft deze kracht niet “herontdekt”,  maar de waarde ‘voor elkaar zorgen’ letterlijk in onze pijlers staan.

D66 Lochem kiest in het kader van participatiesamenleving voor naoberschap.  Dit betekent voor ons niet dat burgers het maar zelf moeten uitzoeken. Wij hebben al een Hilhorst en van der Lans, namelijk Tanja Abbas en Linda Commandeur. Zij schreven het boek “Modern naoberschap” wat de moderne participatiesamenleving beschrijft. Ik kan u het werk van deze dames van harte aanbevelen. (http://modernnaoberschap.wordpress.com/)

Daar waar je vroeger voor een helpende hand even snel naar de buren liep, is dat in de huidige tijd echter wat minder vanzelfsprekend. Toch spreekt die onderlinge hulp ons nog steeds aan. Samen kunnen we meer als wij naar elkaar om zien, elkaar helpen en als dit nodig is voor elkaar zorgen. D66 omarmt “naoberschap”, wil het stimuleren en daar waar nodig, faciliteren. Wij willen inhoud geven aan de kernwaarden van “naoberschap”. Dit willen we doen door netwerken tot stand te brengen, waar men elkaar wil helpen om aangenaam te wonen, te werken en te leven.

Participatiesamenleving, “doe-het-zelf burger” en “sociaal-doe-het-zelven”, voor ons geen hype! Doe maar gewoon, gewoon naoberschap!

Hamp Harmsen

Lijsttrekker D66 Lochem