vrijdag 28 februari 2014

Tegen intensivering goederenvervoer

Medio mei besluit het kabinet of de sporen in de gemeente Lochem gebruikt zullen worden om meer goederentreinen te laten rijden. Diverse politieke partijen in de gemeenten langs de route van Arnhem naar Oldenzaal strijden hier tegen.

Woensdagavond 19 februari sprak minister president Rutte op een VVD bijeenkomst in Barchem. Op een vraag uit de zaal wat het standpunt is van de VVD over het voornemen van het kabinet VVD / PvdA om het goederenvervoer per spoor door Oost Nederland te willen gaan vergroten,  gaf hij aan hierop geen concreet antwoord te kunnen geven; ‘ er is tenslotte ook pers in de zaal ‘, aldus Rutte.

Het besluit GON , goederenvervoer Oost Nederland , vindt zijn oorsprong in de wens meer personentreinen  te laten rijden in de Randstad. De capaciteit die dit vergt gaat ten koste van de goederentreinen die normaliter rijden via de lijn Rotterdam –Amsterdam- Amersfoort- Deventer-Oldenzaal. Deze treinen moeten daardoor omgeleid worden over de Betuwelijn en vervolgens door de gemeente Lochem naar Oldenzaal rijden.

In het Kieskompas, welke sinds 10 februari online is voor de gemeente Lochem,  staat wel duidelijk  hoe de partijen in de Gemeente Lochem tegenover goederenvervoer staan.  De kiezer kan deze partijen daarop vergelijken.

De inwoners van Almen, Eefde, Epse, Gorssel, Laren en Lochem betalen de prijs voor de omleiding van het  goederen- en personenvervoer uit het westen.  Als het aan D66 Lochem ligt zal er geen toename van het goederenvervoer in ons mooie coulissenlandschap plaatsvinden.  Wij nodigen daarom  iedere inwoner van de gemeente Lochem van harte uit het Kieskompas in te vullen , www.kieskompas.nl , Lochem, zodat u de juiste keuze kunt maken. U wilt toch ook niet meer goederentreinen door onze gemeente ?

D66 Lochem zegt nee tegen meer goederentreinen door de gemeente Lochem.

Mark Dalhuisen, Gorssel

Kandidaat Raadslid D66 Lochem