maandag 3 maart 2014

Lochem, Duurzaam D66

Een chinees gezegde luidt “ Het is de tegenwind die de vlieger laat stijgen “, oftewel, vooruitgang vindt juist plaats onder moeilijke omstandigheden. Het zal u niet ontgaan zijn dat de economische omstandigheden van de laatste jaren niet eenvoudig zijn geweest.

‘Nu Vooruit’ is de verkiezingsleus van D66 , maar hoe gaan wij dan vooruit ? En wat wordt er eigenlijk bedoeld met ‘ Vooruit ‘?

In onze mooie gemeente Lochem spelen de komende jaren verschillende onderwerpen een hoofdrol, allereerst natuurlijk de decentralisatie van (Jeugd)Zorg naar de gemeente toe, maar ook de verantwoordelijkheid  voor de gemeente hulp te bieden aan de inwoners bij het vinden van werk. Meer als voorheen zal onze gemeente dus de taak van regisseur op zich moeten nemen en de omstandigheden creëren om de samenleving in de gewenste richting te sturen.

In het verkiezingsprogramma van D66 Lochem, www.lochem.d66.nl, geven wij aan agrarisch ondernemerschap te willen ondersteunen, bijvoorbeeld door nevenactiviteiten toe te staan. Een mooie combinatie is hier te maken met andere voor D66 belangrijke punten als duurzaamheid en leefbaarheid. Hoe dan wel ? Wij geven een voorzet :

Agrarische bedrijven kunnen hun staldaken verhuren voor zonne- energie initiatieven van burgers in de gemeente.

De voordelen van grootschalige toepassing van zonne-energie zijn, duurzaam, passend in het groene karakter van onze gemeente en eenvoudig te realiseren bij de activiteiten van het agrarisch bedrijf.

Wij willen agrarisch ondernemerschap stimuleren:

• door het verminderen van regels en assisteren van de agrarische ondernemers bij het ondernemen en doorgronden van regelgeving. Een gemeentelijke ondernemerscoach zeg maar.
  • door het instellen van een prijs voor het beste agrarische initiatief in de gemeente Lochem, uiteraard langs de duurzame meetlat.

Geweldig toch als wij hierdoor in de gemeente Lochem geen Don Quichot hoeven te zijn, vechtend tegen horizon vervuilende windmolens…

Mark Dalhuisen

Gorssel