maandag 10 maart 2014

Stem ideaal

Woensdag 19 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Gaat U ook stemmen? Dankzij de democratie mogen we zeggen wat we vinden!

We geven ons vertrouwen aan volksvertegenwoordigers met onze stem. In beslissingen die genomen moeten worden voor de komende vier jaar hebben zij die verantwoordelijkheid naar ons. De enige manier om tot die beslissingen te komen is politiek. Het oordeel van de meerderheid beslist.

Lokaal gekozen volksvertegenwoordigers gaan over de zaken in onze gemeente. Zij kiezen daarmee bij meerderheid over de belangen van onze gemeente. Alle lokale verkiezingsprogramma’s  van de partijen spreken eigenlijk alleen hierover. Door tevens op een landelijk georganiseerde partij te stemmen geeft U aan vanuit welk gedachtegoed deze beslissingen genomen moeten worden.

Ik heb in de raad gemerkt dat er vaak eensgezind in het belang van onze gemeente gewerkt wordt. In discussies heb ik ook gemerkt dat het politieke gedachtegoed wel degelijk een rol speelt. En dan is het ook democratie dat je weet waar partijen staan. Weet U het van de lokale belangen partijen?

De komende jaren staan in het teken van veel nieuwe taken die op de gemeente afkomen die we ook zeker allemaal zullen merken! Het is daarom belangrijk dat de lokale partijen goed contact hebben met de landelijke politiek. Dat is gewaarborgd bij landelijke politieke partijen die ook lokaal actief zijn. Ze zijn al volop bezig met de veranderingen die op ons afkomen, ook in onze gemeente.

Weet U het van de Gemeentebelangen of Meedenken met Lochem? Is het een ideologisch profiel waarin U zich kunt vinden? Sociaal, christelijk, progressief of rechts conservatief?

Ik heb gemerkt dat er naar de lokale politici van landelijke partijen wordt geluisterd. Dat is ook democratische invloed. Welke kant denkt U dat het op moet gaan met de zorg, arbeid en onze jeugd? Alle politieke partijen zijn lokale partijen.

De verkiezingsprogramma gaan over lokale thema’s en allen hebben kandidaten die uit Uw omgeving komen. Ideologisch zijn er verschillen die van invloed kunnen zijn.

Het verkiezingsprogramma en onze uitgangspunten is altijd mijn leidraad. Ik zou zeggen kies wat bij U past, stem lokaal op een landelijke politieke partij!

Piet Polderman, gemeenteraadslid D66 Lochem