dinsdag 28 oktober 2014

Lochem herindelingsgemeente? Kom maar op!

De provincie(Adviescommissie Sterk Bestuur in Gelderland) kwam onlangs op bezoek bij de gemeente Lochem en sprak het managementteam, college en een afvaardiging van de raad. Dit in het kader van het project Sterk Bestuur in Gelderland. Een beetje koetjes en kalfjes, waar zijn we sterk in, met wie werken we samen, waarom en hoe. Tot zover niks aan de hand. Maar wat als een zwaard van Plasterk boven het gesprek hing kwam toch ter tafel. Herindeling in de provincie Gelderland!

Gevloek en getier, aah en oeh, kreun en steun. Over ons lijk!

Maar laten we mekaar niet voor de gek houden. De vorige herindelingsronde startte landelijk in Groningen, Friesland et cetera en “trof” uiteindelijk ook ons. Met de gemeentelijke herindeling van 1 januari 2005 werden Gorssel en Lochem een grote Gemeente Lochem. En toen riepen we toch ook allemaal over ons lijk, gepaard gaande met gevloek en getier, aah en oeh, kreun en steun?

Anno 2014 zijn er wederom herindelingen in Groningen en Friesland. Als het patroon zich doorzet kunnen we beter vooraan staan als de taart straks word aangesneden. Op zijn minst een andere strategie volgen dan de vorige keer. Fuseren met omliggende gemeenten heeft niet onze voorkeur. Groter is immers niet altijd beter. Samenwerking tussen gemeenten biedt volgens ons dezelfde voordelen, met behoud van het eigen lokale karakter. Maar als Plasterks zwaard valt; kom maar op!