zondag 2 november 2014

Jan Terlouw; still going strong!

Afgelopen zaterdag was het honderdste congres van D66. Een mijlpaal. 99 andere congressen sinds de oprichting in 1966. En sinds de oprichting op 14 oktober 1966 legt D66 de nadruk op democratisering van de samenleving. Daarnaast benadrukte de nieuwe partij geestelijke vrijheid en individuele ontplooiing. Een ander punt waar D66 zich vanaf begin druk over maakte was wat we nu een duurzame samenleving noemen en slimme energie. Jan Terlouw is de verpersoonlijking hiervan.

Afgelopen zaterdag sprak Jan Terlouw op het congres. Na jaren van onderzoek besloot Terlouw dat hij andere dingen wilde doen in het leven. Hij werd kinderboekenschrijver en politicus. In 1970 werd hij actief als gemeenteraadslid. In 1971 kwam hij voor de D66 in de  2e kamer . Twee jaar later werd hij fractievoorzitter. Onder zijn leiding kwam D66 uit een diep dal en de partij behaalde in 1981 een grote verkiezingsoverwinning. Geboren in 1931 en nu in de tachtig, sprak hij een kleine 2000 voornamelijk jongere geestverwanten toe. En hoe!

Een paar woorden of een plaatje zeggen niet genoeg! Luister zelf.